Selecteer een pagina

High Level Ondernemen

Ik wil potentievolle, ambitieuze ondernemers, zoals u, helpen het succes te krijgen dat ze verdienen. Ik ben expert op het gebied van smart, doelgericht en effectief ondernemen. Ik deel graag mijn kennis met u en neem u mee in de geheimen van succesvol ondernemen, zonder gedoe.

MKB behaalt groei in de toekomst door slimmer organiseren

9 okt 2018

De groei van het MKB moet komen van het optimaliseren van de productiviteit

Groeien door slimmer organiseren

Groeien door slimmer organiseren

Volgens het ‘Jaarbericht 2018 van de Staat van het MKB’ speelt het MKB een hoofdrol in het herstel van de arbeidsmarkt en de economische groei in 2017.
“Het MKB zorgde voor ruim 80% van de werkgelegenheidsgroei in het bedrijfsleven.
Ruim 25% van de MKB-bedrijven (meer dan 2x zoveel dan anderhalf geleden) ervaart personeelstekort als een rem op de ontwikkeling. Dat betekent dat economische groei meer en vaker zal moeten komen van groei in productiviteit in plaats van door werkgelegenheidsgroei.
Voor MKB ondernemers is werken aan (het verhogen van) productiviteit dus van belang.
Hoe realiseer je als MKB-ondernemer, productiviteitsgroei zonder dat het aantal banen in je bedrijf toeneemt?
Door slimmer te organiseren en te investeren in mensen, automatisering en vernieuwing, kan het MKB meer werk leveren met een gelijkblijvende of zelfs kleinere bezetting”.

Wat is slimmer werken eigenlijk?

Slimmer werken gaat m.i. vooral over effectiever werken en over het beter samen laten werken van mensen op alle niveaus binnen en buiten de organisatie. Slimmer werken gaat uiteraard ook over processen en over het vereenvoudigen van complexiteit. Terug naar de kern van het bestaansrecht van je bedrijf, terug naar je corebusiness en dat dan zo efficiënt mogelijk organiseren waarbij het maximaliseren van kwaliteit en klantwaarde uiteindelijk gaat leiden tot betere bedrijfsresultaten.

Dat beeld staat haaks op de realiteit waar veel ondernemers – en misschien herken je het wel –  mee te maken hebben. Veel ondernemers zijn vooral druk met de waan van de dag en met het runnen van de tent. Er is altijd wel iets dat opgelost, geregeld of bijgestuurd moet worden. In de dagelijkse praktijk worden ze geconfronteerd met zaken die wel tijd, geld en energie kosten, maar die weinig of niet bijdragen aan efficiënt weken en/of realisatie van klantwaarde en vastomlijnde doelen. Veel ondernemers zijn vooral druk met het overeind houden van hun bedrijf en soms ook van zichzelf.

Hoe werk je slimmer in jouw bedrijf?

Wat kun jij als MKB-ondernemer doen om slimmer te ondernemen? Welke eerste stappen kun jij zetten? Laten we daarvoor eerst eens kijken naar de kernaspecten, waar ieder bedrijf mee te maken heeft. Het zijn de 3 basisonderdelen van je bedrijf die samen het totaalpakket vormen van hetgeen jij als ondernemer IN je bedrijf ter beschikking hebt om MET je bedrijf de gewenste resultaten te behalen.

  • Jijzelf, als ondernemer, eigenaar, manager, leidinggevende en eindverantwoordelijke van je bedrijf (persoonlijke effectiviteit)
  • Jouw medewerkers (en het maakt niet uit of het er 2 of 100 zijn)
  • Jouw interne organisatie

De wijze waarop deze 3 kernaspecten (los van elkaar én in samenhang) functioneren, hangt volledig af van de afspraken die met elkaar binnen de organisatie gemaakt zijn in relatie met het behalen van bedrijfsdoelen. Maar ook hoe deze vastgelegd en gecommuniceerd zijn. En uiteraard het allerbelangrijkste; of ze in de praktijk adequaat functioneren en uitgevoerd worden.

5 vragen op weg naar slimmer werken

Als jij in jouw bedrijf de aanzet wilt geven naar slimmer werken, dan heb ik 5 interessante vragen voor je die het verschil kunnen maken tussen, met minder inspanning, méér uit je business halen, of vooral druk zijn met de waan van de dag. De vragen linken naar de eerder genoemde 3 kerngebieden en geven je inzicht in de gebieden waar jij wellicht nog winst kunt behalen om doelgerichter en met meer focus te werken aan bedrijfsresultaten.

  • Welke invloed heb ik in mijn verschillende rollen als ondernemer, eigenaar, manager en leidinggevende, op mijn bedrijf?
  • Hoe beïnvloed mijn bedrijf mijn eigen functioneren en welzijn? (werk en privé)
  • Weten mijn medewerkers wat hun taken en verantwoordelijkheden zijn en wat hun rol is in de gehele productieketen?
  • Faciliteer ik mijn medewerkers voldoende zodat zij het beste uit zichzelf kunnen (en willen!) halen voor mij en mijn bedrijf?
  • Zijn werk- en bedrijfsprocessen binnen mijn bedrijf bewust vormgegeven vanuit doordachte, heldere achtergronden en doelstellingen?

 


Ingrid Bennink is businesscoach voor ondernemers die méér uit hun bedrijf willen halen met minder inspanning. Omdat ik ondernemers niet alleen het succes gun, maar ook de tijd en energie om ervan te genieten. Voor hen heb ik het High Level Ondernemen concept en het Business Essentials Model ontwikkeld. Een praktische tool om resultaatgericht en vanuit de kern te ondernemen zonder gedoe. 

 

Ingrid liet mij inzien hoe ik mijn bedrijf voor mij kon laten werken in plaats van andersom.

©Ingrid Bennink
Privacyverklaring

Contact

Het Cornegoor 7
7232 GE Warnsveld
06 534 686 38
info@ingridbennink.nl

Schrijf je in om High Level te ondernemen!