Selecteer een pagina

High Level Ondernemen

Ik wil potentievolle, ambitieuze ondernemers, zoals u, helpen het succes te krijgen dat ze verdienen. Ik ben expert op het gebied van smart, doelgericht en effectief ondernemen. Ik deel graag mijn kennis met u en neem u mee in de geheimen van succesvol ondernemen, zonder gedoe.

Heeft u het als ondernemer altijd druk?

16 mei 2017

Mijn baas heeft geen tijd………..

Waar besteed u uw tijd aan?

Vorige week was ik bij de ‘Week van de Ondernemer’ in Utrecht. Na een van de workshops bijgewoond te hebben, raakte ik in gesprek met mijn buurman. Ik vroeg hem wat hij deed en of hij een eigen bedrijf had. Hij antwoordde dat hij zelf geen bedrijf had maar in loondienst was en dat hij in de plaats van zijn baas gekomen was. ‘Want zijn baas had geen tijd’, zei hij. Dat antwoord bevestigde mijn conclusie over ondernemen maar weer eens. Ik zie het namelijk vaker. Bedrijven waarin de ondernemer/directeur hoofdzakelijk bezig is met het draaiende houden van de tent en daardoor niet toekomt aan ondernemen. En het gaat me aan het hart als ondernemers (vinden dat zij) geen tijd vrij kunnen maken voor een bijeenkomst waar ze nieuwe inzichten kunnen opdoen en nieuwe relaties kunnen aanknopen. Ik heb nog een praktijkvoorbeeld voor u. Misschien herkent u die als ondernemer. Een tijdje terug zou ik teruggebeld worden door een directeur van een MKB bedrijf maar dat gebeurde niet. Toen ik zelf het initiatief nam kreeg ik van de secretaresse te horen dat de directeur geen tijd had gehad. Dan denk ik: “Geen tijd? Voor één kort, simpel telefoontje”?

Welke keuzes maakt u qua tijdsplanning?

En dat is nu precies wat ik vaker hoor en zie. Ondernemers die afspraken skippen omdat ze ‘geen tijd’ hebben en/of andere zaken belangrijker vinden. Ik snap dat als uw bedrijf in de hens staat, dit al uw tijd en aandacht nodig heeft en een netwerkbijeenkomst of een telefoontje dan niet bovenaan de prioriteitenlijst staat. Maar veel ondernemers hebben de neiging om zich te verschuilen achter ‘ik heb geen tijd’. En ik weet dat het ook gebruikt wordt als gangbaar en algemeen geaccepteerd excuus als ze eigenlijk geen zin in iets hebben. Maar ik weet en zie ook dat heel veel ondernemers echt geen tijd hebben… of denken te hebben. Want wat ik vooral zie is dat mensen in het bedrijfsleven, zowel de ondernemer als zijn medewerkers, tijd investeren in zaken die niet belangrijk zijn voor het functioneren en/of het succes van het bedrijf. En die, als ze anders georganiseerd zouden zijn, lang niet zo veel tijd zouden kosten.

Hoe kunt u tijd overhouden?

Mijn ervaring is dat veel ondernemers daardoor veel tijdsdruk ervaren, een hoge werkbelasting hebben en stress ervaren. En ik weet ook dat dit in veel gevallen onnodig en te voorkomen is. Ik heb in diverse administratieve functies gewerkt. Ik voelde me nooit opgejaagd en druk, ik had nooit het gevoel dat ik tijd tekort kwam of dat mijn werk nooit klaar was. Dit in tegenstelling tot veel collega’s die soms als kippen zonder kop over de afdeling renden en alleen maar riepen dat ze zóóóó waanzinnig druk waren. Terwijl wij op die afdeling nagenoeg dezelfde werkzaamheden en workload hadden. Het is een kwestie van slim en effectief organiseren. Dat betekent wel dat je moet weten wat er precies slim en effectief georganiseerd moet worden. Verbetering begint tenslotte met inzicht.

U kunt beginnen met zichzelf de volgende vragen stellen:

  • Heeft u inzicht in uw dagelijks, wekelijks, maandelijks terugkerende werkzaamheden?
  • Welke daarvan kunt u delegeren?
  • Hebben uw werkzaamheden een doel? Tot welk resultaat moeten ze leiden?
  • Heeft u inzicht in hoeveel tijd u investeert in het functioneel krijgen/houden van uw medewerkers?
  • Besteed u uw tijd aan zaken die bijdragen aan de groei en ontwikkeling van uw bedrijf of vooral aan randzaken en ‘ballast’? (Met het beantwoorden van de 20 vragen van de Succesvol-Ondernemen-Checklist (ook te vinden naast deze blog) krijgt u inzicht in welke categorie uw tijdsbesteding valt).

 

Minder managen en meer ondernemen. Dan krijgt u weer tijd voor acquisitiegesprekken, voor netwerkbijeenkomsten, voor het plegen van telefoontjes en voor die activitieiten die uw bedrijf succesvol gaan maken.

Op uw succes!


Veel ondernemers werken te hard, staan onder enorme druk of zijn niet tevreden met hun bedrijf en/of de bedrijfsresultaten. Herkent u dit? Ik help u van stressvol naar succesvol ondernemen door het realiseren van een moeiteloze organisatie die bijdraagt aan het realiseren van uw ambities. U houdt tijd over voor die activiteiten die u energie geven en wordt tegelijkertijd succesvol als ondernemer. 

Ingrid liet mij inzien hoe ik mijn bedrijf voor mij kon laten werken in plaats van andersom.

©Ingrid Bennink
Privacyverklaring

Contact

Het Cornegoor 7
7232 GE Warnsveld
06 534 686 38
info@ingridbennink.nl

Schrijf je in om High Level te ondernemen!