Selecteer een pagina

High Level Ondernemen

Ik wil potentievolle, ambitieuze ondernemers, zoals u, helpen het succes te krijgen dat ze verdienen. Ik ben expert op het gebied van smart, doelgericht en effectief ondernemen. Ik deel graag mijn kennis met u en neem u mee in de geheimen van succesvol ondernemen, zonder gedoe.

4 tips om oplossingen te kiezen die wél werken

6 apr 2018

Grrr, waarom loopt het niet zoals ik wil?

Je herkent het misschien wel. Je voelt je geïrriteerd, teleurgesteld of gefrustreerd. Omdat dingen niet gaan zoals je zou willen. Omdat je niet de verwachte resultaten ziet. Of omdat je, ondanks je keiharde werk, geen progressie ziet. Ik herken het wel en ik weet wat een afschuwelijk gevoel dat is. Vooral omdat je als ondernemer terecht overtuigd bent van je product of dienst. Je weet dat je veel te bieden hebt, maar wat is het dan frustrerend als het niet uitkomt. Dat is toch ook om gek van te worden? Hoor jij bij die ondernemers die zich rot werken maar waarvan de omzet iedere keer weer achterblijft? Staan de resultaten van jouw bedrijf eigenlijk niet in verhouding met de hoeveel tijd die jij in je bedrijf steekt? Zie jij ook steeds meer op tegen al die facturen die iedere maand weer betaald moeten worden? Vraag jij je af hoe je in vredesnaam straks het vakantiegeld van je personeel moet betalen? Dan ben je niet de enige, want dit zijn de voorbeelden uit de praktijk. Ik heb ondernemers in deze vreselijke situaties meegemaakt. Ondernemers die het ene gat met het andere moesten dichten, die ten einde raad waren, en hoopten, door uren te zoeken naar het goedkoopste printpapier en nietjes, hun (financiële) problemen op te lossen. Deze ondernemers zaten toen al dicht bij faillissement. Als je wiit weten hoe het kwam dat zij het zo ver lieten komen, moet je vooral doorlezen.

Niet-werkende oplossingen kosten tijd, geld en energie

Het is mij opgevallen dat ondernemers vaak op dezelfde manier reageren op ongewenste situaties en problemen. Ze gaan zelf nóg harder werken en/of ze implementeren de meest voor de hand liggende maatregel die ze te binnen schiet. En begrijp me niet verkeerd, als je in de shit zit, is ‘iets doen altijd beter dan niets doen’.  Maar als ondernemer alleen maar harder werken is nooit de oplossing voor structurele of dieperliggende problemen. En ik weet hoe teleurgesteld en gefrustreerd ondernemers kunnen zijn als de maatregelen die ze genomen hebben, (weer) niet blijken te werken. En dat gaat me echt aan het hart omdat met al die ‘uiteindelijk-niet-werkende maatregelen’ veel geld, tijd en energie verspild wordt. Tijd, geld en energie die je als ondernemer ook in andere zaken had kunnen steken. Als maatregelen niet het gewenste resultaat sorteren komt dat meestal doordat ze bepaald en ingezet worden op het niveau waarop het probleem zich uit. (gedrag, ongewenste situaties) Terwijl maatregelen pas echt effectief zijn als je de bron van het probleem aanpakt en de juiste personen erbij betrekt. Maar hoe doe je dat dan?

Je moet het probleem echt begrijpen

Om je uit te leggen waarom dat zo belangrijk is, neem ik je even mee naar mijn verleden. Ik weet uit ervaring hoe verwarrend, vermoeiend en onrustig het is als je moet presteren in een onveilige omgeving die je ook nog eens niet begrijpt. Ik had totaal geen grip op de omgeving waar ik dagelijks in moest functioneren. Op de lagere school miste ik de aansluiting met andere kinderen, met alle gevolgen van dien, en ik had geen idee waarom dat was. En omdat ik niet wist wat de oorzaak was, kon ik mijn situatie ook niet veranderen. Dit heeft ertoe geleid dat ik als volwassene dingen wil begrijpen, de wereld om mij heen wil begrijpen. Want als je weet hoe iets in elkaar steekt, kun je er invloed op uitoefenen of in ieder geval beter mee omgaan. Ik heb mijzelf geleerd hoe ik grip krijg op gebeurtenissen en situaties. Door signalen te herkennen en te interpreteren. Door verbanden te leggen en overeenkomsten te zien. En ik kan de juiste vragen stellen. Dit zorgt ervoor dat ik alles in een veel breder en uniek perspectief kan zien. En daardoor zie ik unieke oplossingen. Maatregelen die je als ondernemer sowieso niet (meer) ziet als je met je bedrijf in de shit zit en met je lijf tegen een burnout aanzit. Maar wat kun jij doen om inzicht te krijgen in de aspecten die er achter jouw probleem schuilgaat?

Kijk verder dan het probleem zelf

Omdat ik jou wil helpen en alle succes van de wereld wens, geef ik je in deze blog 4 tips om je probleem te begrijpen en de juiste interventie in te kunnen zetten.

  1. Herken de wijze waarop het probleem zich uit. Wat zie je in het gedrag van mensen? Wat zie je gebeuren in de organisatie? Met welke negatieve uitkomsten word je geconfronteerd? Op welk niveau in de organisatie uit zich het probleem?
  2. Onderzoek de oorzaak van het probleem, want daar zit de oplossing. Stel jezelf de vraag: “Waar is het door gekomen dat dit probleem zich nu op deze wijze uit?
  3. Wie zijn er bij het probleem betrokken?
  4. Wat is de context van het probleem? Meestal is het probleem geen op zichzelf staand iets maar onderdeel van een groter geheel.

Een voorbeeld

Een groot installatie bedrijf krijgt veel klachten van klanten over de service en klachtenafhandeling van de medewerkers. De directie besluit daarom om alle medewerkers van de serviceafdeling een communicatietraining te geven. Na een aantal maanden blijkt er weinig veranderd te zijn. De klanten zijn nog steeds ontevreden. De directie besluit om te onderzoeken wat er nu werkeliijk aan de hand is. Ze willen weten wat er precies gebeurd op de werkvloer. Ze gaan in gesprek met medewerkers van de serviceafdeling. Dan blijkt dat medewerkers vooral bezig zijn met het sussen van de gemoederen. Het enige wat ze kunnen doen is klachten nogmaals doorgeven aan de planningafdeling van de monteurs. Maar ze weten dat er voor de monteurs structureel te weinig tijd wordt gereserveerd voor storingen en klachten. Dit maakt dat medewerkers hun werk als zeer onbevredigend ervaren. De directie vraagt wat ze nodig zouden hebben om de klant echt van dienst te zijn. Medewerkers geven aan meer beslissingsruimte en een vast weekbudget te willen om klachten naar eigen inzicht op te lossen en bijv. een bloemetje naar de klant te kunnen sturen. Tevens willen ze dat de planningsafdeling begrijpt hoe vervelend het is continu boze klanten aan de telefoon te hebben. Ze voelen zich niet serieus genomen door de planningsafdeling en willen dat de monteurs meer tijd krijgen om klachten op te lossen bij de klant.

 

Ingrid liet mij inzien hoe ik mijn bedrijf voor mij kon laten werken in plaats van andersom.

©Ingrid Bennink
Privacyverklaring

Contact

Het Cornegoor 7
7232 GE Warnsveld
06 534 686 38
info@ingridbennink.nl

Schrijf je in om High Level te ondernemen!