Selecteer een pagina

High Level Ondernemen

Ik wil potentievolle, ambitieuze ondernemers, zoals u, helpen het succes te krijgen dat ze verdienen. Ik ben expert op het gebied van smart, doelgericht en effectief ondernemen. Ik deel graag mijn kennis met u en neem u mee in de geheimen van succesvol ondernemen, zonder gedoe.

3 + 1 thema’s waar je als groeiende ondernemer mee te maken krijgt.

4 mei 2018

Oei, ik groei!

Ineens valt het je op. De telefoon staat niet stil. Alle offertes worden opdrachten en je hebt meer klanten dan ooit tevoren. En dat is natuurlijk super! Misschien ben je bewust bezig geweest met het laten groeien van je bedrijf of misschien ‘overkomt’ het je. Hoe dan ook, ik denk dat je kunt beamen dat die groei invloed heeft op het functioneren van je bedrijf en op jou als ondernemer. Hoe leid je die groei nu in goede banen? Ik heb de laatste maanden diverse bedrijven begeleid die te maken hadden met zo’n groeispurt en daardoor met allerlei vraagstukken en nieuwe uitdagingen geconfronteerd werden. Ondanks dat zij werkzaam waren in verschilende branches, hadden zij één belangrijke overeenkomst:

de wijze waarop de ondernemers tot nu toe hun business gerund hadden, werkte niet meer. 

Het moment dus om je processen te herzien

Je interne organisatie is ‘de aarde’ voor groei.

In onze hectische samenleving is geen dag hetzelfde. Voor ondernemers zeker niet. Iedere dag kan er binnen of buiten je bedrijf iets gebeuren wat een negatieve of positieve invloed op je bedrijf kan hebben. Daar moeten je adequaat op anticiperen. En dat doe je door jezelf af te vragen of de interne organisatie nog wel aansluit bij de gewijzigde context, omgeving en/of omstandigheden waarin je  bedrijf nu zit.  De groei van je bedrijf is zo’n moment. Het is een nieuwe situatie, die vraagt om met een frisse blik en vanuit een ander perspectief naar je bedrijf(sprocessen) te kijken. Ondernemers die (te lang) op de oude voet doorgaan en die zelf meestal 10 stappen harder gaan lopen, heb ik regelmatig zien stranden door stress, overbelasting en burn-out. Juist groei is het moment om kritisch te kijken naar je  interne organisatie en de wijze waarop jij je business runt. Want daar ligt de sleutel naar succesvol kunnen inspelen op de aantrekkende markt en op de toename van klanten en opdrachten.

3 gebieden waar verandering nodig is bij groei

Om de groei op een effectieve manier het hoofd te bieden en het voor jezelf ook nog een beetje leuk te houden als ondernemer, zul je actie moeten ondernemen. Zie groei als een nieuwe situatie met nieuwe omstandigheden waaronder jij je bedrijf runt en zaken doet. En een nieuwe situatie vraagt om het herzien van beleid en aanpak. Het tweede punt dat mij opvalt tijdens coachgesprekken met groeiende ondernemers, is dat de issues waar ze mee kampen, de uitdagingen en de vraagstukken waar ze mee geconfronteerd worden, terug te brengen zijn tot 3 kernthema’s.

  • Zakelijk: Groeiende ondernemers worden geconfronteerd met de grenzen of de houdbaarheidsdatum van hun missie en visie. Een aantal ondernemers vragen zich af: “Hoe groot wil ik eigenlijk worden”? Of “Zie ik de kernwaarden van mijn missie nog voldoende terug in mijn dienst, product en/of bedrijf”? Zakelijke vraagstukken zijn vraagstukken over de toekomst, het herijken van het bestaansrecht en de behoeften en wensen op zakelijk gebied van de ondernemer
  • Individueel/persoonlijk: Met groei lopen ondernemers ook aan tegen individuele belangen, persoonlijke behoeften en karaktereigenschappen. Ze vragen zich af hoe ze blij kunnen worden van al die werkzaamheden die een groeiende organisatie met zich meebrengt . Of hoe ze ze vorm kunnen geven aan hun ambitie op een manier die past bij hun energieniveau en/of privésituatie
  • Organisatorisch: Op het moment dat de ondernemer duidelijkheid heeft over zijn (nieuwe) zakelijke koers en welke activiteiten daar concreet bij horen, zal vertaalt moeten worden naar een actieplan. De groei moet procesmatig en organisatorisch zo simpel, leuk en effectief mogelijk ingericht en geïmplementeerd worden.

 

+ 1, bonusthema: Businesspartners

In het geval dat een bedrijf gerund wordt door meerdere directieleden, vennoten of aandeelhouders, komt er nog een ander, heel belangrijk thema bij. Namelijk: samenwerking. Juist als je als bedrijf groeit moeten er dingen besproken, overlegd en afgesproken worden. Hoe doe je dat op een effectieve manier zonder dat je elkaar 100 x per dag moet appen, bellen of mailen voor een kleinigheidje? Mijn ervaring is dat als partners effectief en op een plezierige manier met elkaar samenwerken, dit de resultaten van het bedrijf alleen maar ten goede komt.

——————————————————————————————————————————————————————————————————–

Ik leer ondernemers hoe ze meer kunnen bereiken met hun bedrijf door het verbeteren van de interne organisatie. Ik leer ze hoe ze hun bedrijf zodanig in kunnen richten dat het een vruchtbare omgeving is waarin zowel ondernemer, medewerkers als het bedrijf tot bloei kunnen komen. Omdat ik als geen ander weet dat je alleen tot prestaties kunt komen in een omgeving die je ondersteunt en faciliteert. 

Ingrid liet mij inzien hoe ik mijn bedrijf voor mij kon laten werken in plaats van andersom.

©Ingrid Bennink
Privacyverklaring

Contact

Het Cornegoor 7
7232 GE Warnsveld
06 534 686 38
info@ingridbennink.nl

Schrijf je in om High Level te ondernemen!